Måndag-Söndag: 10:00-16:00

En flygflottilj med anrik historia

Historik

F15 Söderhamn har en rik och spännande historia som sträcker sig från andra världskrigets slut fram till flottiljens nedläggning 1998. Här kan du följa utvecklingen genom de flygplan som varit stationerade på flottiljen.

Historik – F15 Söderhamn

F15 i Söderhamn invigdes 1945 som en jaktflottilj och blev en viktig del av det svenska flygvapnet under mer än fem decennier. Det första flygplanet som stationerades på flottiljen var J 21, ett svensktillverkat propellerflygplan från Saab, känt för att vara det första i världen med katapultstol.

På 1950-talet började en ny era med det svenska flygvapnets första readrivna flygplan, J 28 Vampire, följt av J 29 “Flygande Tunnan”, ett av världens första stridsflygplan med pilvinge.

I början av 1960-talet ombeväpnades F15 från jakt- till attackflottilj, och A 32 Lansen ersatte de tidigare jaktflygplanen. Med denna förändring kom också ny ammunition och vapensystem anpassade för attackuppdrag. År 1974 anlände AJ 37 Viggen, ett avancerat stridsflygplan som blev det sista som var stationerat vid flottiljen.

Förutom stridsflygplan hade F15 även en viktig helikopterverksamhet. Hkp 4 Vertolhelikoptrar användes från 1966 för ubåtsjakt och räddningsinsatser, och i slutet av 1980-talet tillfördes även Hkp 10 Superpuma. Helikoptrarna deltog i både militära och civila räddningsuppdrag, inklusive insatsen vid Estonia-katastrofen 1994.

Efter mer än 50 år av flygverksamhet avvecklades flottiljen 1998. Idag lever dess historia vidare genom F15 Flygmuseum, där besökare kan uppleva de ikoniska flygplanen och få en inblick i flottiljens verksamhet genom åren.

Tidslinje

  • 1945

    F15 grundas

    1/7 1945 grundas F15 som en jaktflottilj

  • 1946

    Första krigsflygplanet

    1946 får F15 sitt första krigsflygplan, J 21, världens första flygplan med katapultstol.

  • 1952

    Flygvapnets första reakrigsplan

    J 21 ersätts av J 28 Vampire, det första readrivna jaktplanet i det svenska flygvapnet.

  • 1956

    "Flygande Tunnan"

    F15 får J 29 "Tunnan", Sveriges första stridsflygplan med pilvinge. Flygplanet tjänstgör i FN-insatsen i Kongo 1961-62.

  • 1960-61

    Omställning till attackflottilj

    J 29 ersätts av A 32 Lansen, och F15 övergår från jakt- till attackflottilj. Detta innebär också ny ammunition som bomber och raketer.

  • 1966

    Vertolhelikoptrar på F15

    Två Hkp 4 Vertolhelikoptrar stationeras på flottiljen och används bland annat för ubåtsjakt och sjuktransporter.

  • 1974

    Viggen tar över

    F15 får sitt sista stridsflygplan, AJ 37 Viggen, som blir kvar fram till flottiljens nedläggning.

  • 1976-97

    Utbildning av Viggen-piloter

    Skolflygplanet SK 37 Viggen används för att utbilda nya piloter vid F15.

  • 1989

    Superpuman till F15

    Flottiljen får Hkp 10 Superpuma, en ny helikopter för räddningsinsatser. Under en period finns både Hkp 4 och Hkp 10 stationerade samtidigt.

  • 1994

    Estonia-katastrofen

    F15:s helikopterförband deltar i räddningsinsatsen efter passagerarfärjan Estonias förlisning.

  • 1998

    F15 avvecklas

    Efter 53 år avslutas flygverksamheten och flottiljen läggs ner.